faen
0
  • سبد خرید شما خالی است.

مشاوره در امور قرارداد

قرارداد چیست؟

قرارداد یا پیمان یا کنترات به توافق دو اراده ضروری در جهت ایجاد یک اثر حقوقی را گویند. به عبارت ساده‌تر هرگاه جهت به وجود آمدن یک اثر حقوقی همچون خرید (بیع)، اجاره و نظایر آن، نیاز به تلاقی و تراضی ضروری دو اراده باشد، عقد محقق می‌گردد. با این تعریف ماهیاتی چون وصیت تملیکی، وکالت، هبه و دیگر ماهیاتی که قبول قابل در آن قبول ضروری یا قبول عقدی نیست، از تعریف و شمول عقد خارج می‌شوند.

 قرارداد

تنظیم قرارداد

جهت تنظیم آن نکات حقوقی بسیاری لازم است رعایت شود که در صورت عدم رعایت آن ها ممکن است هیچ گاه به نتیجه دلخواه و هدف قرارداد نرسیم یا این که حتی با پیگیری آن در دادگاه نیز به حق و حقوق قانونی خود نتوانیم دست پیدا کنیم پس بهتراست که به یک وکیل تنظیم قراردادها یا وکیل دادگستری متخصص و مجرب در امور قراردادها مراجعه نماییم و از ایشان راهنمایی بگیریم.

تنظیم انواع قراردادهای ملکی، مشارکت در ساخت و پیش فروش ساختمان، قراردادهای تجاری و قراردادهای مربوط به شرکت ها هر کدام پیچیدگی های خاص خود را دارد و قوانین و نکات حقوقی خاص در مورد هرکدام وجود دارد که لازم است هنگام تنظیم آن در نظر گرفته شود. در این جا به ذکر برخی نکات فنی و حقوقی مهم در تنظیم قراردادها که البته در تخصص وکیل قراردادها است به طور اجمال اشاره ای می شود:

  • عنوان قرارداد:

در ابتدا باید عنوان قرارداد مشخص باشد چرا که هر عنوان خاص برای قرارداد ارکان و قوانین خاص خود را دارد. پس اگر به یک وکیل دادگستری متخصص در امور قراردادها مراجعه کنید با توجه به هدفی که طرفین از تنظیم قرارداد دارند و با توجه به شرایط موجود عنوان مناسب را برای قرارداد انتخاب می کند مثل وکالت، جعاله، دلالی، حق العمل کاری، مضاربه ….

  •  متن قرارداد: 
  1. مشخصات طرفین قرارداد به همراه آدرس و شماره تلفن اگر به وکالت یا نمایندگی قرارداد تنظیم می کنند حتما در آن قید شود.
  2. مبلغ آن به طور واضح و روشن و بدون ابهام ذکر شود.
  3. شروط ضمن عقد به شکل دقیق و روشن تنظیم شود زیرا شروط ضمن عقد بخش مهمی از قرارداد است  که می توان در آن مانورهای بسیاری داد تا تضمینات مناسب جهت اجرای آن را پیش بینی کرد و همین طور شرایطی را که با وقوع آن ها، طرفین اختیار فسخ قرارداد را پیدا می کنند. اگر چکی بابت ضمانت به طرف مقابل می دهید تنها به خط زدن حواله کرد اکتفا نکنید و هم در خود قرارداد و هم در خود چک قید کنید غیرقابل انتقال به شخص ثالث.
  4. کلمات مندرج در آن باید در معنای حقوقی خود به کار روند و به شکل غیرمبهم و روشن باشند. به طور مثال به هم خوردن معامله، خلل وارد شدن در معامله معانی مبهمی هستند و در قانون چنین اصطلاحاتی وجود ندارد. بهتر است از اصطلاحات دقیق حقوقی که در متن قانونی هم آمده استفاده شود. اینجاست که تنظیم آن توسط یک وکیل دادگستری کاملا ضروری به نظر می رسد.

بهتر است مواعد کاملا واضح و مشخص باشد یعنی بهتر است به جای این که گفته شود یک ماه پس از فلان تاریخ، دقیقا محدوده شروع و پایان مهلت مورد نظر مشخص شود تا در هنگام تفسیر آن 30 روز می باشد.