استارت آپ
دسته بندی :

مشاوره استارتاپ؛ گامی مهم در راستای موفقیت استارتاپ شما

شاید بهتر باشد پیش از پرداختن به بحث درباره مشاوره استارت آپ و ضرورت آن، به معرفی مفهوم استارتاپ به عنوان یکی از جذاب ترین اصطلاحات امروزی بپردازیم و پس از آشنایی کامل با آن، در پایان اهمیت مشاوره استارتاپ را متذکر شده و نتایج استفاده از مشاوره استارت آپ را بازگو کنیم. اگر شما هم به آن دسته از افرادی تعلق دارید که به استارتاپ ها و آشنایی با خدمات مشاوره استارت آپ علاقه مند هستید، تا پایان با ما همراه باشید!

استارت آپ

شاید برایتان جالب باشد بدانید که از ورود واژه استارت آپ به ایران زمان زیادی نگذشته و این اصطلاح پر طرفدار قدمت چندانی ندارد. اما در مدت زمانی کوتاه آنقدر از این دهان به آن دهان گشته و توسط کوچک و بزرگ تکرار شده است که گویی سالیان سال است در فرهنگ لغتمان جا خوش کرده است!

جذابیت واژه استارت آپ و در عین حال وجود رقابت های ناسالم فراوان در کشور موجب شده است که شاهد استفاده نادرست از این اصطلاح برای مشاغل گوناگون باشیم. مشاغلی که بسیاری از آن ها هیچ ارتباطی با استارتاپ ندارند و تنها برای این که لاکچری به نظر برسند، این عنوان را با خود حمل می کنند. البته باید بدانید که حمل این عنوان تا به امروز هیچ اعتباری برای این کسب و کارها در پی نداشته است. بی شک آنچه موجب اعتبار یک کسب و کار و پیشرفت آن می شود، تلاش و کوشش اعضای تیم است، نه صرفا یک عنوانِ بی اساس!

شاید از خودتان که نه، از ما بپرسید که مفهوم واژه استارتاپ چیست؟ چه کسب و کارهایی استارت آپ محسوب شده و می توانند این عنوان لاکچری را بدون ترس و واهمه مورد استفاده قرار دهند؟!

اگر تلفن همراهتان را بردارید و در جستجوگر گوگل آن عبارت “استارتاپ به چه معنا است؟” را سرچ کنید، در کسری از ثانیه سیلی از تعاریف متعدد و متنوع پیش رویتان ظاهر می شود. جالب است بدانید برخی از این تعریف ها کاملا غلط بوده و استناد به آن ها اشتباه اندر اشتباه است!

اگر به دنبال یک تعریف درست و کاربردی از استارتاپ هستید، خدمتتان عارض می شویم که:

استارتاپ یا همان Start-Up به پروژه هایی اطلاق می گردد که در طی آن ها یک ایده خام پس از تلاش ها و کوشش های اعضای یک گروه، منجر به تولید یک محصول شده و زمینه فروش آن محصول مهیا می شود.

در واقع می توان گفت که یک استارتاپ تمام مسیر از صفر تا صد را پیموده و مراحل موجود را از طریق آزمون و خطا یا یادگیری اصول و مبانی یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته است تا در نهایت به هدف خود که همان تولید محصول و فروش آن است، دست پیدا کند.

شاید با شنیدن نامِ لاکچری استارت آپ طرح ها و ایده های پیچیده ای را در ذهن خود مجسم کنید که تعدادی نخبه دور هم جمع شده و برای عملی کردن آن از خواب و خوراک خود زده اند و ماه ها و سال ها از عمر خود را صرف این کار کرده اند! اگرچه گاهی اوقات استارتاپ در پی یک کار علمی پیچیده همچون اختراعی سخت و نفس گیر در حوزه نرم افزار شکل می گیرد، اما همیشه چنین نبوده و برخی اوقات یک استارتاپ متشکل از یک گروه از بازاریان با هدف تغییری جزئی در یک محصول ساده و ارائه آن به بازار تشکیل شده و بسیار نیز موفق عمل می کند. پس نیازی نیست حتما شاخ غول بشکنید تا کسب و کارتان را به عنوان یک استارتاپ قبول کنند!

استارت آپ

تاریخچه استارت آپ در اصل به شروع تمدن در میان انسان ها و خرید و فروش محصولات در بین آن ها باز می گردد. اما بیان این مفهوم جذاب مربوط به سال 1911 میلادی است. در آن سال شرکت سیلیکون ولی (Silicon Valley) مفهوم استارتاپ را بیان کرده و بدین ترتیب زمینه ساز ایجاد تحولی بزرگ در دنیا شد. مدت زیادی از بیان این مفهوم نگذشته بود که این استارتاپ توانست خود را به عنوان یکی از بزرگ ترین غول های تولید کننده نرم افزار در دنیا به مشتریان معرفی نماید.

یکی از معروف ترین استارت آپ های دنیا که همه ما به نوعی با آن درگیر هستیم، استارت آپ گوگل می باشد! ایده این استارت آپ در سال 1997 مطرح و در سال 1998 آغاز به کار نمود. از حق نگذریم که اپل نیز یکی از قدیمی ترین و معتبرترین استارتاپ های دنیا است که داستان راه اندازی آن را همه ما به خوبی می دانیم!

حال که با مفهوم استارت آپ آشنا شدیم و دانستیم که ما انسان ها از همان شروع تمدن با این مفهوم آشنایی اولیه داشته ایم، زمان آن فرا رسیده است که با ویژگی های یک استارتاپ آشنا شویم.

استارت آپ

  • آشنایی با ویژگی های استارتاپ
  • نوآوری

نوآوری نخستین ویژگی ای است که یک استارت آپ باید از آن برخوردار باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که سالانه استارتاپ های زیادی در سراسر کشور راه اندازی شده و پس از گذشت مدت کوتاهی شکست می خورند. آنچه موجب می شود که یک استارتاپ بتواند در بازار باقی مانده و موفق به پشت سر گذاشتن مشکلات ابتدای مسیر شود، نوآوری و خلاقیت آن در مقایسه با استارتاپ های رقیب می باشد. فرقی نمی کند می خواهید یک محصول جدید خلق کنید یا چند محصول را با یکدیگر ترکیب نمایید. آنچه اهمیت دارد، این است که ایده ها بسیار مهم هستند. صرفا این که خودتان شیفته ایده تان باشید، کافی نیست. شما برای مشتریان کار می کنید و باید بر اساس نظر و نیاز آن ها عمل کنید. این جا است که یک مشاوره استارت آپ می تواند بسیار مفید واقع شود!

  • رشد

اصلی ترین هدفی که یک استارتاپ از ایده پردازی های نوآورانه و خلق محصول دنبال می کند، رشد سریع و زود بازده می باشد. گفتنی است که هر استارتاپی فعالیت خود را در قالب یک کسب و کار کوچک آغاز می نماید. اما از آن جا که هر گردی گردو نیست، نتیجه می گیریم که هر کسب و کار کوچکی استارتاپ نیست. شاید با خودتان بگویید که مگر این دو چه تفاوتی دارند؟

تفاوت اصلی میان استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک در نوع نگاه آن ها به رشد نهفته است. استارتاپ ها به گونه ای طراحی شده اند که به دنبال دستیابی به رشد سریع هستند. رشد سریع هر محصول در گرو تقاضای بالا برای خرید محصول و رقابتی بودن آن می باشد. بی شک هرچه تقاضا برای خرید محصول بیشتر بوده و محصول قابلیت مزیت رقابتی داشته باشد، احتمال رشد سریع آن بیشتر است. اگر می خواهید با محصول خود بازار را به هم ریخته و در مدت زمانی کم حاکم بازار شوید، از اهمیت مشاوره استارت آپ غافل نباشید!

  • ریسک

هنگامی که یک ایده نوآورانه را عملی کرده و بدون هیچگونه تجربه ای راهی بازار می کنید، باید پذیرای هرگونه ریسکی باشید. محصول شما اولین محصول ارائه شده به بازار است و این نخستین تجربه شما است. خودتان را برای پذیرش هر خطری آماده کرده و برای موفق شدن در این مسیر ریسک ها را به جان بخرید. اگر با فکر کردن به ریسک های موجود در این راه لرزه بر اندام هایتان می افتد، نیازمند مشاوره استارت آپ هستید تا راه درست به شما نشان داده شود!

  • انعطاف پذیری

انعطاف پذیری یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های استارتاپ ها است. شما به عنوان یک استارتاپ باید بسیار خلاقانه و آماده عمل کنید. بسیار مهم است که انعطاف پذیر بوده و تمام مشکلات و موانع موجود را پذیرفته و در راستای حل آن ها از هیچ گونه تلاشی فروگذار نکنید. اگر فکر می کنید که در صورت رویارویی با مشکلات جا زده و صحنه رقابت را ترک می کنید، باید بدانید که مشاوره استارت آپ دیدگاهتان را عوض کرده و شما را قوی تر از پیش وارد رقابت می کند تا با خلاقیت مشکلات را کنار زده و پیشرفت کنید.

  • کار تیمی

اگرچه تیم های تشکیل شده در راستای راه اندازی یک استارتاپ متشکل از افراد کمی هستند، اما حرکت تیمی در شغل آن ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یک مشاوره استارت آپ عالی می تواند انگیزه تیم را چندین برابر کرده و آن ها را در جریان موفقیت حرکت دهد.

استارت آپ

هدف استارتاپ

آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که هدف یک استارتاپ چیست؟ چرا یک تیم متشکل از دو یا سه نفر یک ایده نو و خلاقانه را به یک محصول کاربردی تبدیل کرده و روانه بازار می کنند؟

اگرچه ممکن است همگی یک صدا بگویید “کسب درآمد”، اما جالب است بدانید که اصلی ترین هدفی که استارتاپ ها دنبال می کنند، این است که یک محصول کاربردی را راهی بازار مصرف کرده و بدین ترتیب به افراد کمک کنند که زندگی فردی و اجتماعی بهتری داشته و مشکلات خود را ساده تر و بی دردسرتر حل نمایند. کسب درآمد در اولویت بعدی قرار داد!

حال که با استارتاپ ها آشنا شده و اهداف و ویژگی های آن ها را بررسی کردیم، زمان آن فرا رسیده است که به بحث درباره مشاوره استارت آپ و اهمیت آن بپردازیم. مشاوره استارتاپ گامی مهم در شروع یک مسیر پر فراز و نشیب است. با اهمیت به مشاوره استارت آپ این مسیر را برای خود هموارتر سازید!

  • مشاوره استارتاپ و لزوم توجه به آن؛ از اهمیت مشاوره استارتاپ غافل نشوید.

ظهور استارتاپ های موفق در سطح کشور موجب شده است که روز به روز بر تعداد افرادی که فکر راه اندازی یک استارتاپ را در سر می پرورانند، افزوده شود. بی شک این افراد در شروع کار خود با چالش های گوناگونی مواجه می شوند که ممکن است آن ها را از ادامه مسیر دلسرد کند. چالش هایی که استارتاپ ها به تنهایی از پس حل آن ها بر نمی آیند. در چنین شرایطی اهمیت خدمات مشاوره استارت آپ به وضوح مشخص می گردد.

اگر به اطراف خود نگاه کنید، استارتاپ های متعدد و متنوعی را می بینید که ایده هایشان با شکست مواجه شده و یا به دلیل رویارویی با مشکلات مختلف از ادامه مسیر باز مانده و به سرانجام مشخصی نرسیده اند. از جمله مهم ترین چالش ها و مشکلات موجود بر سر راه استارتاپ ها می توان به نحوه راه اندازی استارتاپ، مسائل حقوقی این مشاغل، نحوه جذب سرمایه گذار و ارتباط با وی، چگونگی تشکیل تیم و… اشاره نمود. همه این چالش ها دست به دست هم داده و زمینه ای را فراهم ساخته اند که استارتاپ های برای پیشبرد اهداف خود و دستیابی به موفقیت نیازمند مشاوره استارت آپ باشند.

تا بدین جا متوجه شدیم مشاوره استارت آپ که خدمات متعدد و متنوعی نظیر مشاوره راه اندازی، مشاوره حقوقی، مشاوره جذب سرمایه گذار و… را ارائه می دهد، یکی از نیازهای مهم استارتاپ ها از زمان شروع تا رشد و موفقیت و ادامه مسیر می باشد. مشاور استارتاپ که تحت عنوان منتور استارتاپ از وی یاد می شود، شخصی است که از اصول اداره و مدیریت استارتاپ ها آگاهی کافی داشته و می تواند به راهنمایی شما در این حیطه بپردازد. در این زمینه لازم است از مشاوره استارت آپ مشاورانی که دارای تجربه و مهارت کافی در رابطه با استارتاپ ها هستند، بهره بگیرید. حتی اگر به این افراد دسترسی نداشته و امکان مشاوره استارت آپ حضوری برایتان میسر نیست، می توانید با مشاوره تلفنی استارتاپ از دانش این افراد بهره برده و گامی مهم در موفقیت کسب و کار خود بردارید. به هر نحوی که برایتان امکان پذیر است، از خدمات مشاوره استارت آپ بهره مند شوید.

استارت آپ

  • حوزه های مشاوره استارتاپ
  • مشاوره راه اندازی استارتاپ؛ یکی از مهم ترین خدمات مشاوره استارتاپ

جالب و در عین حال لازم است بدانید که راه اندازی استارتاپ ها شباهتی به راه اندازی کسب و کارهای سنتی نداشته و با ریسک پذیری بالایی همراه می باشد. ریسک پذیری در این جا بدین معنا است که یک استارتاپ پیش از این که به طور رسمی و قانونی شکل بگیرد، نیازمند عبور از یک سری مراحل برای اثبات سودآور بودن ایده مربوطه است تا بدین ترتیب بتواند نظر سرمایه گذاران را برای جذب سرمایه جلب کند. مسئله موجود دیگر در این مرحله اخذ مجوزهای مورد نیاز برای شروع فعالیت است که تقریبا صاحبان کسب و کارها آشنایی کافی و لازم را با آن ها ندارند. بنابراین لازم است اقدامات لازم در این مرحله را با استفاده از مشاوره استارتاپ به درستی انجام دهید. فراموش نکنید که؛ خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج!

  • مشاوره حقوقی استارتاپ؛ نمونه ای از مهم ترین خدمات مشاوره استارتاپ

مسائل حقوقی یکی از اصلی ترین دغدغه هایی هستند که صاحبان استارتاپ ها از همان ابتدای مسیر با آن ها رو به رو می گردند. جدید بودن فعالیت های مرتبط با این حوزه موجب شده است که نگرانی های زیادی بابت قوانین و مقررات آن در میان افراد شکل بگیرد. در چنین شرایطی مشاوره استارتاپ به کمک صاحبان کسب و کار آمده و با فراهم آوردن مقدمات قانونی این فعالیت ها خیال آن ها را راحت می کنند.

مشاوره استارتاپ در زمینه های حقوقی زمینه آشنایی افراد با الزامات حقوقی راه اندازی یک کسب و کار را فراهم می سازد. چه چیزی بهتر از مشاوره استارتاپ؟!

  • مشاوره مدیریت و مالی؛ نمونه هایی از خدمات مشاوره استارتاپ

مشاوره مدیریت و مشاوره مالی از دیگر خدمات مشاوره استارتاپ برای آسودگی خاطر شما است. با اعتماد به خدمات مشاوره استارتاپ، موفقیت استارتاپ خود را تضمین کنید!

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *