faen
0
  • سبد خرید شما خالی است.

تست خودشناسی

خودشناسی چه کمکی به ما میکند ؟

اگر به سوال بالا کمی فکر کنید دقیقا متوجه میشوید که چرا تا بحال به سراغ بسیاری از کارهایی که تمایل داشتید آرزو داشتید جزو اهداف شما بوده یا در ذهنتان میچرخیده نرفته اید. خودشناسی یکی از بزرگترین کمکهایش به انسان این است که گیرو بندههای درون ما را شناسایی میکند اینکه کجاها ترمز داریم کجاه خودمان مانع پیشرفت خودمان هستیم دستهای نامریی که جلوی حرکت ما را گرفته کجاهاست و اینکه چگونه میتوانیم از این دستهای نامریی نجات یابیم.

آیا خودشناسی پایه علمی دارد ؟

قطعا خودشناسی که ما به دنبالش هستیم پایه و اساس علمی خواهد داشت. اجازه بدهید با یک مثال این را برای شما باز کنم. اصطلاح کودک درون را همه شما شنیده اید این واژه را گاهی به طنز در محافل مختلف هم به کار مبیرده اند و جالب است نقل مجالس شده بود تا چند سال گذشته. اگربخواهم این واژه را که توسط اریک برن در تظریه تحلیل رفتار متقابل بیان میشود در قالب مفهوم خودشناسی برایتان باز کنم دقیقا کودک درون بازنمایی هیجانات دوران کودکی ما در بزرگسالیست. تا بحال دقت کرده اید که وارد یک جمع جدید میشوید و احساس میکنید به این جمع تعلق ندارید. تابحال دیده اید در حمع نشسته اید حرفی برای گفتن دارید اما از درون یک مانع جلوی شما را گرفته که صحبت نکنید این گیروبندهای درونی دقیقا همان گیروبندهایی است که از دوران کودکی در قسمت شناختی و هیجانی ما ایجاد شده و اکنون د ربزرگسالی که باید رشد و پیشرفت داشته باشیم جلوی ما را گرفته است. پس با ذکر این مثال متوجه شدیم که خودشناسی که ما به دنبال آن هستیم کاملا برمبنای تئوریهای علمی روانشناسی بنیان نهاده شده است.

پس اینکه میگویند خودشناسی برای شناخت استعدادهاست چه میشود ؟

کاملا حرف درستی است اما موضوع ما انسانها پیچیدگی خاصی دارد. شعر زیبای مولانا که میگوید هرزمان نو میشود دنیا و ما دقیقا به همین قصه اشاره دارد که ما شخصیت متغیر و پیچیده ایی داریم من بسیار دیده ام انسانهایی که در سن ۲۰ سالگی مثلابه هنر و سمینا علاقه داشته اند اما در سن ۲۸ سالگی به سراغ ورزش رفته اند. یا افرادی که تا ۲۴ سالگی رشته مهندسی را دنبال کرده اند اما سپس به سراغ فلسفه رفته اند. بنابراین رسیدن به این مرحله که در جه سنی ما به آن استعداد و ذات اصلی خود روی میاوریم کاریست دشوار. دربسیاری از مواقع یک اتفاق سرنوشت زندگی ما را رقم میزند و ناگهان مسیر ما را دچار دگرگونی میکند. هرچند که در این آموزشها ما به این موضوع نیز میپردازیم.

چرا باید در زندگیمان خودشناسی داشته باشیم ؟

اگر وارد حیطه خودشناسی و خودآگاهی شویم وارد اقیانوس بزرگی میشویم که هرچه جلوتر برویم میل و اشتیاق مان نسبت به خودمان و شناخت جنبه های مختلف شخصیتیمان بیشتر میشود اگر واقعا خودشناسی را از مسیر درست و علمیش پیش برویم پس از مدتی حس میکنم عزت نفس و خودپذیری ما نسبت به انواع خصوصیات اخلاقیمان بیشتر میشود و با خودمان راحت تر کنار میاییم.

خودشناسی به بهبود شخصیت ما انسانها کمک میکند؟

یکی از دلایلی که اهمیت خودشناسی را برای ما اثبات میسازد این است که خودشناسی به ما کمک میکند جنبه های مثبت و منفی شخصیت خود را بهتر بشناسیم. همیشه در روانشناسی شناخت نقاط ضعف و نقاط قوت فردی بسیار مهم است. ما با شناخت ضعفهای شخصیت خودمان بر آنها تسلط بیشتری خواهیم داشت. من وقتی که بدانم بخاطر چه مسائلی زودتر خشمگین و عصبانی میشوم احتمالا در روابط و برخوردهایم با دیگران اهرم خشم و عصبانیت خودم را بهتر کنترل میکنم تا زمانیکه هرگز به آن فکر نکرده باشم.

از کجا خودشناسی را شروع کنم؟

شاید یکی از اولین گامهای خودشناسی این باشد که خودتان را توصیف کنید. واقع بینانه خودتان را درچندجمله توصیف نماییدو کاغذو قلمی به دست بگیرید و بنویسید که خودتان را چگونه فردی میبینید هم نکات مثبت و هم نکات منفی خودتان. این تمرین به ظاهر ساده را که شاید بارها و بارها شنیده اید انجام دهید. به این مهارت درون نگری یا شناخت احساسات و افکار خودمان میگویند.این قدم اولین قدم برای ورود به خودشناسی است.

حمیدمحمدشفیعی

حالا میتوانید با شرکت در تست های زیر خود واقعیتان را بیشتر بشناسید: